خبرهای 598 ای

ساخت وبلاگ
به گزارش پایگاه 598، امروز ۲۹ اسفند ماه، شصت و پنج سال از سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران می گذرد و در طول بیش از ۶ دهه از مدیریت ملی صنعت نفت و گاز کشور، این لوکوموتیو توسعه اقتصاد و صنعتی کشور با وجود اعمال سخت ترین تحریم‌ها متوقف نشده است.

بر این اساس در آستانه ۲۹ اسفند ماه سال‌جاری با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی همچون فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و شمارش معکوس راه‌اندازی فازهایی همچون ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، فرصتی برای ایران به منظور پیشی گرفتن از قطر در توسعه این میدان مشترک گازی فراهم شده است.

بهره برداری از فازهای مشترک پارس جنوبی و توسعه و افزایش تولید نفت از میادین مشترک نفت به ویژه در غرب کارون مهمترین ماموریت فعلی صنعت نفت کشور است و پیش بینی می شود در صورت تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه میادین جدید مشترک نفتی کشور همچون فازهای پارس جنوبی، یادآوران، آزادگان جنوبی، آذر، آزادگان شمالی، اسفندیار و آرش، گام‌های جدید برای تحکیم و توسعه صنعت ملی ایران برداشت شود.

علاوه بر این قرار است در سال ۱۳۹۵ با بهره برداری از از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات دست کم روزانه ۸ تا ۸.۵ میلیون لیتر بنزین نه تنها متوقف شود که ایران حتی به یکی از کشورهای صادرکننده این فرآورده استراتژیک نفتی تبدیل شود.

صنعت نفت ایران چگونه ملی شد؟

به دنبال تحولات سیاسی ـ اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم و تغییر شرایط قراردادهای نفتی در جهان، در ایران نیز زمزمه‌های لزوم تجدید نظر در امتیازات اعطا شده اوج گرفت. تا آن زمان قرارداد ۱۳۱۲ که میراث دار قرارداد نفتی دارسی به حساب می‌آمد، سرنوشت نفت ایران را رقم می‌زد و براساس آن انگلستان بر روند استخراج و تولید از منابع هیدروکربوری ایران حاکم بود، اما با اصل تقسیم منافع (۵۰ ـ ۵۰) که پس از جنگ در اکثر کشورهای خاورمیانه مد نظر قرار گرفت، تداوم چنان شرایطی برای ایرانیان قابل قبول نبود.

آنچه قوانین جدید پس از جنگ را از نظام و قوانین پیشین متمایز می‌ساخت، کنترل کشورها بر منافع نفتی خود نبود، بلکه باتوجه به دو قطبی شدن جهان، بلوک غرب برای حفظ منطقه نفوذ خود ناچار بود امکان تجدید نظر در معاهدات پیشین را فراهم سازد، به این معنی که کشورهای صاحب منابع به ظاهر می‌توانستند   با تسلط بر ذخایر نفتی خود و تقسیم عادلانه منافع با شرکت‌های خارجی و البته غربی، قرارداد امضا کنند.

واگذاری امتیازهای نفتی یکی پس از دیگری

به گزارش مهر، سابقه قراردادهای نفتی ایران به سال ۱۲۵۰ باز می‌گردد. در آن زمان ناصر‌الدین شاه امتیاز بهره‌برداری از معادن نفت را به "بارون جولیوس دو رویتر" به مدت ۷۰ سال واگذار کرد. در ماده یازدهم قرارداد، پترول نیز که در آن زمان به نفت اطلاق می‌شد، در ردیف واگذاری زغال‌سنگ، آهن، مس و سرب قرار گرفته بود.

درسال ۱۲۸۱ مظفرالدین شاه (شاه وقت ایران) امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فروش نفت در سراسر کشور به جز پنج ایالت شمالی آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان را به مدت ۶۰ سال به ویلیام ناکس دارسی، انگلیسی واگذار کرد.

بر اساس ماده ۱۰ قرارداد دارسی که حاکم بر روابط شرکت نفت و دولت مرکزی ایران بود، شرکت ایران و انگلیس باید حدود ۱۶ درصد از منافع خالص نفت را به عنوان حق امتیاز به دولت ایران پرداخت می‌کرد، اما انگیلسی‌ها حتی حاضر به پرداخت این مبلغ ناچیز هم نشدند و از ابتدای فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران، همواره کشمکش بر سر محاسبه سود خالص و حق امتیاز وجود داشت. این موضوع بیشتر به شفاف نبودن حساب‌ها و ناتوانی ماموران دولتی ایران از فهم اطلاعات مالی شرکت ناشی می‌شد.

پس از اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی سابق و پس از آن آمریکا در جنگ جهانی دوم، رقابت استعمارگران بر سر منافع به‌ویژه نفت تشدید شد، ولی دولت انگلستان به منظور حفظ سلطه‌اش بر نفت جنوب و جلوگیری از استیفای حقوق ملت ایران با مقامات وقت کشورمان وارد مذاکره شد تا قراردادی را به تصویب برساند که در این راستا قرارداد ۱۹۳۳ را مورد تایید و تاکید قرار داد.

در پی الحاق به قرارداد ۱۹۳۳ که به قرارداد "گس- گلشاییان" مشهور شد، مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدیدی از سوی برخی از نمایندگان، سران و افراد آگاه اجتماع را در پی داشت. به طوری که آیت الله کاشانی نیز اعلامیه شدید اللحنی علیه شرکت نفت صادر کرد و در آن خواستار لغو امتیاز این شرکت در ایران شد.

مجلس شانزدهم در۲۰ بهمن ۱۳۲۸ آغاز به کار کرد و دولت وقت آن زمان به دلیل عدم رای اعتماد در ۲۷ اسفند ماه همین سال ساقط شد و علی منصور به خواست سفارت انگلیس بر شاه تحمیل و مامور تشکیل کابینه شد.

وقتی ملی کردن صنعت نفت خیانت بزرگ شمرده می‌شد

پس از به وجود آمدن زمزمه‌هایی در مجلس درمورد ملی شدن صنعت نفت، رزم آرا - نخست وزیر وقت ایران - در جلسه خصوصی مجلس شرکت کرد و به شدت علیه ملی شدن نفت، سخن گفت و ملی کردن صنعت نفت را خیانتی بزرگ دانست.

در آن زمان نهضت مردمی به همراه برخی از نمایندگان مجلس و فداییان اسلام برای ملی شدن نفت تلاش کردند. در نهایت رزم آرا توسط فداییان اسلام از بین رفت و از طرف دیگر، نتیجه‌ کمیسیون نفت این ‌شد که قرارداد الحاقی گس گلشاییان باطل شود و نتیجه پیشنهاد جایگزین آن در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ که به تصویب مجلس رسید، این شد که صنعت نفت در سراسر ایران ملی اعلام شود.

پس از به نخست وزیری رسیدن مصدق در اردیبهشت ۱۳۳۰، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران ملی اعلام شد.

دولت بریتانیا آبروی خود را در خطر دید. پس از آن که تمام تلاش‌ها و ابتکارات سیاسی و دیپلماتیک ناکام ماند، لندن به این نتیجه رسید که تنها چاره کار خارج شدن مصدق از صحنه است. دولت بریتانیا توانست دوایت دیوید آیزنهاور - رییس جمهور آمریکا - و دولت او را هم قانع کند که اگر دولت مصدق سرنگون نشود، ایران به مرکز کمونیسم تبدیل خواهد شد. کودتایی توسط دفتر مرکزی اطلاعات آمریکا (سی. آی. ای) و همتای بریتانیایی‌اش (MI۶) طرح‌ریزی شد.

اولین طرح کودتا شکست خورد و شاه ایران را ترک کرد، اما روز ۲۸ مرداد دولت مصدق ساقط شد و شاه تاج و تخت خود را باز یافت.

متعاقب کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و انعقاد قرارداد تحمیلی ۱۳۳۳ با کنسرسیومی متشکل از ۱۶ شرکت نفت اروپایی و آمریکایی، صدور نفت توسط آن شرکت‌ها آغاز و عملاً قانون ملی شدن صنعت نفت نادیده گرفته شد. پس از این واقعه باز مردم ایران حضور خواهران نفتی شامل (بریتیش پترولیوم کمپانی لیمیتد، شل پترولیوم ان. وی، گلف اویل کورپوریشن، موبیل اویل کورپوریشن، استاندارد اویل کمپانی اوکالیفرنیا، تکزاکو این کورپوریتد، کمپانی فرانسزد پترول) و تشکیل کنسرسیومی جدید را در تاریخ هفتم آبان ماه ۱۳۳۳ شاهد بودند.

شرکت‌های گروه ایریکن نیز در نهم اردیبهشت ۱۳۴۴ به کنسرسیوم ملحق شدند. شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت ایران دو شرکت به نام‌های "شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران " و "شرکت سهامی تصفیه نفت ایران" تشکیل دادند که در کل " شرکت‌های عامل نفت ایران " نامیده ‌شدند.

کمیسیون مخصوص نفت چه بود؟

به گزارش وب‌سایت وزارت نفت، در مسیر ملی شدن صنعت نفت، کمیسیون مخصوص نفت متشکل از ۱۸ عضو بود که پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه کرد. کمیسیون مخصوص نفت یا کمیسیون نفت در اول تیر ماه سال ۱۳۲۹ (در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ایران) برای رسیدگی به لایحه نفت (معروف به قرار داد الحاقی گس –گلشائیان) تشکیل شد.

این کمیسیون پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه داد که در آ ن دکتر مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه‌ای، فقیه زاده، اللهیار صالح، حسین مکی، خسرو  قشقایی، سرتیپ‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت‌الله قاسمی، حائری‌زاده، عبدالرحمت فرامرزی، دکتر محمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، میر سید علی بهبهانی و پالیزی عضویت داشتند.

متن پیشنهادی و قانون تصویب شده ملی شدن صنعت نفت

قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی، روز ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد. متن پیشنهادی و تصویب شده این قانون به شرح زیر است :

«به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی، به امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شودیعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرارگیرد.» مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹تصویب کرد و نفت ایران به طور رسمی ملی شد.

این واقعه هر اندازه که برای ملت ایران نشانه پیروزی و استقلال بود، برای دولت بریتانیا، علامت از دست دادن منافع گسترده این کشور استعماری بر منافع نفتی خاورمیانه بود و لندن‌نشینان بیم آن داشتند که به عنوان الگویی از سوی سایر کشورهای تحت سلطه انگلستان مورد استقبال قرار گیرد.

از این رو دولت مزبور درصدد برآمد برای استیلای مجدد خود بر منابع نفتی ایران، آشکارا با نهضت ملی شدن نفت مخالفت کند، بنابراین در قالب یادداشت‌هایی، مخالفت مستقیم خود را با اراده مردم ایران اعلام کرد. دولت ایران نیز در مقابل دریافت این یادداشت‌ها، بر اعمال حق حاکمیت خود اصرار ورزید و دولت انگلستان را به عدم مداخله در امور کشور فرا خواند.

با این وجود پس از گذشت ۶۵ سال از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران، همچنان فشارهای بین‌المللی برای مقابله با استقلال ایران ادامه دارد.


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 233 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:28

به گزارش پایگاه 598، سال 94 در کنار تمام شادی ها و افتخاراتی که برای ورزش کشورمان کسب شد شاهد تلخی هایی نیز بود؛ تلخی هایی از جنس فقدان و نبود ستاره‌های دیروز و امروز  کهکشان ورزش ایران، ستاره هایی که جایشان در سال جدید خالی است.

در سالی که آخرین دقایق آن را پشت سر می‌گذرانیم چهره های سرشناسی از اهالی ورزشی راهی دیار باقی شدند که  از معروفترین آن ها می توان به «عزیز اصلی» دروازه‌بان باسابقه تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس، «حجت‌الله خطیب» مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس و سرپرست فدراسیون کشتی، «مصطفی داودی» رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران و رئیس فدراسیون ناشنوایان، «دکتر لطفعلی پورکاظمی» رئیس پیشین فدراسیون پزشکی - ورزشی، «سیدجواد رفوگر» پیشکسوت کشتی و عضو شورای فنی تیم‌های ملی، «رضا احدی» اسطوره فوتبال ایران و تیم‌های استقلال و پرسپولیس، «همایون بهزادی» سرطلایی فوتبال ایران و تیم پرسپولیس، علی اکبر دارستانی مربی بدنساز تیم فوتبال نفت تهران و  رضا ابراهیمی مربی پیشین تیم ملی والیبال ایران و مربی پیکان اشاره کرد.

اما قطعا درگذشت کاپیتان بااخلاق باشگاه پرسپولیس در سن 30 سالگی را باید تلخ ترین اتفاق ورزشی سال لقب داد؛ اتفاقی که همه جامعه ورزش را شوکه کرد و مردم ورزش دوست را در غم فرو برد.

از سوی دیگر درگذشت هادی نوروزی بسیاری از اهالی ورزش را با یکدیگر آشتی داد که مهمترین نمود آن در تشییع پیکر وی و همچنین در دربی رفت مقابل استقلال قابل مشاهده بود، جایی که طرفداران آبی‌های پایتخت با دستنوشته هایی به تشویق بابلیِ دوست داشتنی فوتبال ایران پرداختند.

هادی نوروزی 9 دی ماه سال 94 از میان ما رفت اما از آن روز تا کنون دقیقه 24 دیدارهای پرسپولیس یاد او گرامی داشته می شود و او در ورزشگاه‌های ایران تشویق می‌شود و این یعنی این که نوروزی در دل ها نمرده است.

به گزارش فارس، بازیکنان حال حاضر و اسبق کشورمان در روزهای پایان سال یاد کاپیتان فقید پرسپولیس را نیز زنده نگه داشتند و در صفحات شخصی اینستاگرامشان از او یاد کردند و سال نو را به او پیشاپیش تبریک گفتند.


مهدی طارمی(بازیکن پرسپولیس): پاشو عید شده


محسن مسلمان(هافبکپرسپولیس): آخر سالِ داداش، داره عید میشه، تو نیستی پیشاپیش عیدت مبارک جات خیلی خالیه پیش ما ولی میدونم جات خیلی خوبه، عیدیت باشه واسه اخر فصل با جام قهرمانی میایم پیشت


کمال کامیابی نیا(بازیکن پرسپولیس): داداش پیشاپیش عیدت مبارک همیشه تو قلب مایی❤️❤️❤️24❤️❤️❤️


امیر عابدینی(مدیر عامل اسبق پرسپولیس): هادی عزیز در واپسین روزهاى اخر سال و در اخرین شب جمعه نود وچهار خیلى دلم براى تو و نجابتت وصداقتت تنگ شده کاپیتان دوست داشتنى وفراموش نشدنى روح والایت شاد ویادت گرامى با احترام یاد میکنم از همه کسانى که براى این مرز وبوم تلاش کردند وامروز در میان ما نیستند


یحیی گل محمدی(سرمربی ذوب آهن): در آخرین پنجشنبه سال یادى کنیم از درگذشتگان خصوصاً هادى عزیزمون با خواندن فاتحه اى نثار روحشان⬛️♥️2️⃣4️⃣♥️


حنیف عمران زاه(بازیکن استقلال): پنج شنبه اخر ساله یادى کنیم از همه عزیزانى که مارو ترک کردن احدى بهزادى حجازى مظلومى داداش هادى روحتان شاد


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 206 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:28

بنر خلاقانه پلیس راه با حضور نقی معمولی خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 191 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:28

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه اختلافات سیاسی کشور با التزام به رهبری حل می‌شود، گفت: جایگاه رهبری را جدی بگیرید؛ اگر اقتداری دارید به خاطر همین نعمت است.

به گزارش پایگاه 598، آیت‌الله حائری شیرازی در اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی سرزمین نور درباره وجوه مختلف انسان اظهار داشت: خداوند انسان را از بالاترین تا پایین‌ترین درجه قرار داده است؛ از اعلی علیین تا اسفل السافلین؛ این وسعت انسان است.
 
وی در ادامه افزود: عده‌ای مدیریت عالم را به عهده گرفته‌اند و به جایی جز اسفل السافلین نرسیدند. امام سجاد(ع) در پاسخ به یاران خود که به ایشان گفته بودند "چرا قیام نمی‌کنید؟" فرمودند "کدام یک از شما حاضرید آتشی در دست بگیرید تا سرد شود؟" کسی پاسخی دهد نداد. انقلاب ما پاسخ به این سوال امام سجاد(ع) بود. شاه و ساواک همان آتش بود که مردم در دست گرفتند تا سرد شود. مردم با دادن شهید و استقامت تا 22 بهمن این آتش را در دست داشتند.
 
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب، گرفتن این آتش تسخیر لانه جاسوسی بود و بعد از آن دفاع مقدس و این مجروحین و جانبازان و اسرا همه اثرات نگه داشتن این آتش است.
 
آیت الله حائری درباره پذیرش قطعنامه نیز عنوان کرد: پذیرش قطعنامه به معنای زمین گذاشتن این آتش نبود؛ آتش آمریکا در حال سرد شدن است. همین نیروی دریایی که تفنگداران آمریکایی را اسیر کردند نشانه همین است. آمریکا از کسی برای کارهایش اجازه نمی‌گرفت؛ این انقلاب با تمام وجود جلوی امریکا ایستاده و شما در همه عالم اساس این انقلاب اسلامی هستید.
 
وی در باره التزام به رهبری نیز بیان کرد: جایگاه رهبری را جدی بگیرید؛ اگر شما اقتداری دارید به خاطر همین نعمت است. رهبری باعث اتحاد ارتش و سپاه شد. در مسئله عراق هم همین مسئله بود؛ الان عراقیها پای زائران ایرانی را می‌بوسند. در داخل هم اختلافات سیاسی با التزام به رهبری حل می شود.
منبع: میزان

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 190 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:39

همزمان با آغاز رسمی تعطیلات نوروزی، اسباب کشی در سراسر کشور ممنوع شد.

به گزارش پایگاه 598، از صبح امروز تا پایان تعطیلات نوروزی در سیزدهم فروردین ماه، اسباب کشی و حمل اثاثیه در شهرهای سراسر کشور ممنوع شده و جابجایی آن تنها با مجوز کلانتریها و پلیس انجام می شود.

سردار محمد شرفی، رییس پلیس پیشگیری ناجا پیش از این گفته بود: برابر تصمیمات اتخاذ شده و برابر طرح نوروزی اسباب کشی و حمل اثاث در تعطیلات نوروزی در سراسر کشور ممنوع بوده و با افرادی که اقدام به حمل آن کرده باشند، برخورد خواهد شد.

وی درباره اینکه اگر فردی بخواهد در این ایام اسباب کشی کند، چه باید بکند؟ تصریح کرد: این ممنوعیت در سراسر کشور اعمال شده و اگر شهروندان قصد حمل اسباب و اثاثیه را داشته باشند باید به کلانتری مراجعه و نسبت به دریافت مجوز کتبی با ارائه مدارک شناسایی معتبر اقدام کنند، در صورتی که افراد هنگام حمل اسباب فاقد این مجوز باشند اقدامشان غیرمجاز بوده و ضمن توقیف خودرو با متخلفان نیز برخورد می‌شود.

این ممنوعیت از روز 29 اسفند ماه آغاز شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت. علاوه بر این ممنوعیت پلیس با استقرار در سطح محلات و افزایش گشتی‌ها به دنبال تامین ایمنی و امنیت شهروندان و مسافران در ایام نوروز است.

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 213 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:39

قرار است در آخرین روز از سال، رویداد جهانی «ساعت زمین» در عسلویه همزمان با تهران و دیگر شهرها اجرا شود تا قطب انرژی کشور شنبه شب خاموش شود.

به گزارش پایگاه 598، رویداد جهانی ساعت زمین امسال با همکاری شهرداری‌ عسلویه، شورای اسلامی شهر عسلویه، انجمن محیط‌ زیستی نبض زمین و انجمن بانوان‌کوثر عسلویه، در قطب انرژی ایران برگزار می شود.

در این مراسم (شنبه۲۹اسفند) میدان محمد رسول الله، میدان لنج، میدان انقلاب و برخی ساختمان‌های عسلویه به طور همزمان از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش می‌شوند.

رویداد ساعت زمین (World Wide Fund for Nature)‏ تلنگری جهانی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی در سیدنی استرالیا و با هدف آگاهی جهانی درباره تغییرات آب و هوایی و مصرف محتاطانه انرژی شروع شده است.

هرسال مردم بسیاری در سرتاسر جهان این ساعت را پاس می دارند، شما هم می‌توانید با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری، به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت داشته باشید.

اجرای طرح ساعت زمان در روز ۲۹ اسفند همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت در کشور است.

منبع: میزان

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 207 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:39

وزیر خارجه در پیامی به ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد:برای همه ایرانیانی که در گوشه گوشه جهان موجب افتخار ایران و ایرانی و همچون پلی برای ارتباط فرهنگ ها و پیوند ایران با جهان هستند، بهترین ها را در سال جدید آرزو می کنم.

به گزارش پایگاه 598، محمدجواد ظریف در آستانه سال نو پیامی نوروزی خطاب به ایرانیان خارج از کشور صادر کرد.

متن کامل این پیام بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یا مقلب القلوب و الابصار

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الی احسن الحال

 

در آستانه سال نو 1395 شمسی و فرا رسیدن نوروز، این عید سعید را به همه ایرانیان عزیز در سراسر جهان تبریک و تهنیت می گویم.

سال 1394 در حالی به پایان می رسد که جمهوری اسلامی ایران با به فرجام رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با مشارکت گسترده مردمی و انتخاب هوشیارانه ملت بزرگ ایران، در مسیر رشد و اعتلای هرچه بیشتر و آغاز مرحله دیگری از فرازهای تاریخ خود قرار گرفته است.

نوروز مناسبتی برای نو شدن همه چیز و بهار جان ها در همراهی با بهار طبیعت است. برای جمهوری اسلامی ایران تداوم موفقیت ها در سال جدید و برای همه ایرانیانی که در گوشه گوشه جهان موجب افتخار ایران و ایرانی و همچون پلی برای ارتباط فرهنگ ها و پیوند ایران با جهان هستند بهترین ها را در سال جدید آرزو می کنم.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 214 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 0:04

رسانه‌های بین‌المللی امروز، جمعه از وقوع تیراندازی و انفجار در بروکسل در جریان عملیات دستگیری یکی از عاملات حملات تروریستی پاریس خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، رسانه‌های بین‌المللی امروز جمعه (18 مارس/28 اسفندماه)  از وقوع تیراندازی و انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک خبر داده‌اند.

این عملیات برای دستگیری «صلاح عبدالسلام، یکی از مغر متفکران حملات تروریستی پاریس انجام می‌شود. کشته شدن دست‌کم یک نفر در این عملیات تأیید شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است  صلاح عبدالسلام یکی از مغر متفکران این حملات زخمی شده است.  رسانه‌ها سپس گزارش دادند عبدالسلام زنده دستگیر شده است.

وزیر دادگستری بلژیک خبر دستگیری «عبدالسلام»، را تأیید کرد اما فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که خبر بازداشت او هنوز قطعی نیست.

صلاح عبدالسلام، بعد از چند حمله هماهنگ و همزمان در پاریس، پایتخت فرانسه که به کشته شدن 130 نفر منجر شد، متواری بود.

روز 13 نوامبر سال 2015 (برابر با 22 آبان 1394) چندین حمله هماهنگ تروریستی، شامل تیراندازی‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در پاریس، پایتخت فرانسه به وقوع پیوست. دست‌کم 130 نفر در این حملات کشته شده و 386 نفر زخمی شدند. 

بعد از جنگ جهانی دوم این مرگبارترین واقعه‌ای است که تا کنون در فرانسه اتفاق افتاده است.


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 218 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 0:04

رامبد جوان عنوان کرد: با کمال افتخار به عادل بزرگ راى مى دهم چون راى دادن به او راى دادن به شرافت و استوارى و مهربانی است.

به گزارش پایگاه 598، رامبد جوان که در نظرسنجی مسابقه سه ستاره با عادل فردوسی پور در بخش بهترین مجری سال رقابت دارد در صفحه شخصی اینستاگرامش اعتراف کرد:


رقابت و مسابقه همیشه برام جذاب بوده در حدى که دیشب تو خندوانه از همه خواستم بهم راى بدن تا از رقیب و رفیق عزیزم عادل فردوسی پور جلو بیفتم. شک ندارم حمایتم کردین. ولى هر ساعتى که گذشت احساس کردم زیادى شیطنت کردم.


همانطور که تو پیام ویدیویی ام در برنامه سه ستاره هم گفتم با کمال افتخار به عادل بزرگ راى مى دم چون راى دادن به او راى دادن به شرافت و استوارى و مهربانیه.


خواهش مى کنم هرکس که دیشب به من راى داده دو برابرش تلاش کنه تا راى دیگران رو به نفع عادل عزیز جلب کنه. این توقع رامبدِ از شما که داره تلاش مى کنه شاد بودن رو بین خودمون رواج بده. منتظر تماشاى مهربونیتون هستم.


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 201 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 0:04

گروه جهادی سفیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم طی نامه‌ای به چهار تن از کارگردانان سینمای ایران که آثار ارزشمندی را در عرصخ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال اخیر داشته اند خواستار اکران این فیلم ها در مناطق محروم شده اند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، گروه جهادی سفیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم طی نامه‌ای به چهار تن از کارگردانان سینمای ایران که آثار ارزشمندی را در عرصه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال اخیر داشته اند خواستار اکران این فیلم ها در مناطق محروم شده اند. متن این نامه که نسخه ای از آن برای پایگاه 598 ارسال شده است در ادامه می آید.

خدمت آقایان حاتمی کیا، ده‌نمکی، مهدویان و سرکار خانم آبیار

باسلام

تاریخ نشان داده هرگاه حزب الهی ها کنار هم امده اند و دست یکدیگر را گرفته اند قدرت انها،قدرت جنگ بدر شده و نفوذ کلام انها در قلب ها رخنه کرده و انها را از رخوت بیرون اورده است.

امروز که در شرایط جنگ نرم فرهنگی هستیم و دشمن همه جانبه از طریق فعالبت های سمعی-بصری روی ذهن و فکر مردم ما کار بی وقفه می کند ؛ لزوم وحدت حزب الهی ها و ایجاد معبر هایی جدید برای نشر گفتمان های اصیل انقلابی از زبان سرداران اصیل انقلابی در این جنگ تمام عیار فرهنگی بیش از پیش حس می شود.

حال باتوجه به اینکه در استانه اغاز فعالیت های نوروزی گروه های جهادی هستیم و همچنین با گوش جان سپردن به سخنان فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای در رابطه با اهمیت و تاثیر گروه های جهادی در مناطق محروم به معبر و کانال جدید و دقیقی به نام اکران جهادی میرسیم که با همت گروه های جهادی می تواند به نشر گفتمان شما سرداران فرهنگی که در فیلم های شما نمود پیدا کرده کمک کند.

همانطور که میدانید گروه های جهادی که به برکت انقلاب اسلامی در مناطق محروم حضور ویژه ای را دارند دامنه گسترده ای از فعالیت ها را انجام می دهند یکی از مهم ترین این کار ها فعالیت در زمینه فرهنگی است لذا درخواست و پیشنهاد ما به شما این است که گروه جهادی سفیران سلامت بهمراه سایر گروه های جهادی استان قم امدگی خود را برای اکران جهادی اثرات شما در مناطق محروم اعلام کرده امید است بتواند قدمی موثر در نشر گفتمان شما در مناطق محروم داشته باشد.

محمد کاشانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 202 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 22:54

بابک حمیدیان بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون که در سال ۹۴ با مینا ساداتی پیمان ازدواج بسته، در برنامه «یک یک» حضور پیدا می کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم،  سیدعلی ضیاء مجری برنامه تحویل سال شبکه یک سیما، قرار است اولین گفتگوی مشترک زوج هنرمند بابک حمیدیان و مینا ساداتی را روی آنتن زنده شب سال نو رقم بزند.

این دو که برای نخستین بار به صورت رسمی و با حضور در «یک یک» ازدواج‌شان را رسانه ای می کنند، در سال ۹۴ با یکدیگر ازدواج کرده اند.

بابک حمیدیان بازیگر پرکار سینما، تئاتر و تلویزیون در نوروز ۹۵ هم فیلم سینمایی «بادیگارد» را در اکران سینماها دارد و هم بازیگر نقش اصلی سریال «بیمار استاندارد» ساخته سعید آقاخانی ویژه نوروز شبکه یک سیما است.

مینا ساداتی نیز که در سال ۹۴ با ایفای نقش «آمنه» در فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجیدی و نقش لیلا در سریال پرمخاطب «تنهایی لیلا» بیش از پیش شناخته شد، در جشنواره فیلم فجر ۳۴، فیلم «امکان مینا» با چندین نامزدی را داشت و در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی نیز ایفای نقش کرده است

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 191 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:33

گروه هکرهای ناشناس اعلام کرد که حسابهای اینترنتی و اطلاعات تلفن همراه دونالد ترامپ را هدف حمله اینترنتی قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز، گروه هکرهای ناشناس اعلام کردند که دونالد ترامپ، نامزد پیشروی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هدف حمله اینترنتی قرار داده‌اند.

یک از اعضای این گروه در فایلی ویدئویی با اعلام این خبر گفت: دونالد ترامپ جاه‌طلبی‌های خود در کاخ سفید را بر توسعه فاشیسم و ترس از بیگانگان و همچنین پیگرد مذهبی مسلمانان از طریق اتخاذ سیاستهای دیکتاتوری قرار داده است.

این گروه در پیام خود اعلام کرد: اکنون زمان اتحاد برای مبارزه با فاشیزم و متوقف ساختن هر دوره رایش چهارم پیشنهادی توسط دونالد ترامپ فاشیست است.

کمپیت ترامپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت و مقامات اجرایی به دنبال بازداشت افرادی هستند که در تلاش برای هک کردن اکانت‌ها و اطلاعات تلفن ترامپ بوده‌اند.

یک مقام دولتی تایید کرد که مقامات فدرال درحال بررسی این پرونده هستند.


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 190 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:33

طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها محورهای ورودی و خروجی استان تهران از ترافیک روان و محور کرج - چالوس محدوده سد کرج ترافیک سنگین دارد.

 به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، طبق گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور وضعیت ترافیک امروز یکشنبه 28 اسفند 1394، در محورهای مختلف استان البرز ترافیک روان نیمه‌سنگین و سنگین وجود دارد.

بر این اساس محور آزادراه کرج- قزوین (پل هشتگرد) ترافیک نیمه سنگین، آزادراه کرج- قزوین (ترمینال کلانتری) ترافیک سنگین و محور کرج - چالوس (سد کرج) ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

همچنین بر اساس اخبار بقیه محورهای این استان ترافیک روان داشته و همچنین آزادراه کرج- تهران کیلومتر 25 ترافیک نیمه سنگین و آزادراه کرج- قزوین (گلشهر) ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

همچنین در تمامی محورهای مواصلاتی خروجی و ورودی استان تهران ترافیک نیمه سنگین و سنگین گزارش نشده و ترافیک این محورها روان است.

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 214 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:33

اوضاع اشتغال در سالی که رو به پایان است بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جمع زیادی از جوانان کشورمان بیکارند. به خصوص که در بین این خیل کثیر، تحصیل کرده‌ها سهم به سزایی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه کیهان نوشت: سال 94 با همه حوادث و اتفاقات تلخ و شیرینش  به انتها رسید و صفحه دیگری از عمر ما بسته شد. به جز آنچه در عرصه زندگی فردی هریک از ما رخ داد و می‌تواند چراغ راه آینده ما باشد، در عرصه اجتماعی کشورمان موضوعات مختلف رخ داد که بدون توجه به آنها و در نظر گرفتن عبرت‌های ناشی از آن، نمی‌توان روزهای سال آینده را با موفقیت پیمود. اما همان گونه که رهبر عزیز انقلاب در سال 94 در چند نوبت اشاره کردند، امروز مهمترین موضوع کشور و اصلی‌ترین دغدغه مردم، مسئله اقتصاد است و بدون توجه به این مهم، نمی توان برای فردای مردم کاری کرد و تصمیمی گرفت. در همین رابطه کارنامه دولت، برآورده شدن نیازها و مطالبات  مردم، ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها و یا امیدواری‌هایی که به آینده دارند، بهترین ابزار برای ترسیم چشم‌اندازی روشن برای فرداست. اگر دولتمردان تنها در همین یک موضوع یعنی در اقتصاد و معیشت مردم، از گذشته عبرت بگیرند و همه آنچه نباید می‌کردند را تکرار نکنند و آنچه برای مردم انجام ندادند را بکار ببندند، قطعا سال 95، به مراتب شیرین‌تر از سال 94 خواهد شد. با اینکه کیهان در طول سال جاری، به کرات و از سر شفقت و همراهی با دولت و دلسوزی برای آنها و برای مردم، جزئیات مشکلات مردم را و نیز کژی‌ها و ناراستی‌های دولتمردان را نوشت و به تشریح آنها و ارائه راهکار برای برون رفت از وضع ناراحت‌کننده اقتصادی پرداخت، اما بازهم از باب اثبات نصح و دلسوزی و برای اتمام حجت با همه آنها که امید داریم گوش شنوایی داشته باشند و دل در گرو آبادانی ایران، مروری بسیار فشرده بر چند موضوع مهم و تاثیرگذار دولت یازدهم در سال 94 می‌کنیم. به این امید که سال 95 سال عبرت‌گیری از این نکات باشد.

دانشمندان را  نا امید نکنید!
در سال 94 اخبار و گزارش‌های متعددی در زمینه افت علمی، کند شدن شتاب علمی کشور و ... منتشر شد. دانشمندان زیادی از رفتار نامناسب دولتمردان برایمان گفتند و نوشتند و ما هم بخش‌هایی از آن درد دل‌ها را با مردم در میان گذاشتیم. درد دل بچه‌های خونگرم و سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر پژوهشگاه پیشین هوا فضا را که در این دولت چند پاره شد و پروژه‌های مهم آن یکی پس از دیگری تعطیل شد و حقوق اعضای آن که با حداقل انتظار مشغول افتخارآفرینی برای کشور بودند قطع شد! بیکاری جمع زیادی از کسانی که روزگاری نه چندان دور مارا به باشگاه فضایی بردند. درددل بچه‌های هسته‌ای را، درد دل بچه‌های ژنتیک و... رابرای مردم روایت کردیم. بسیاری از حرف‌ها و گلایه‌های به حق فرزندان جامعه را ننوشتیم و شرمنده آنها شدیم. فقط به این دلیل که احساس تلخی به جامعه دست ندهد. اما نمی‌توان انکار کرد که مردم حدود سه سال است خبر علمی تازه‌ای نمی‌شنوند. پیش از این دل‌های ما امیدوار شده بود که هرچند یک‌بار خبر تازه‌ای از پیشرفت‌های دانشمندان جوان و عزیزمان در حوزه‌های مختلف علمی بشنویم. در نانو، در هسته‌ای، در هوا فضا، در بیوتکنولوژی و... در همه عرصه‌هایی که به فرموده رهبر عزیز انقلاب، عرصه علوم جدید بود و ما می‌توانستیم با مزیت نسبی مهم کشورمان یعنی تکیه به جوانان برومندمان،در آن عرصه‌ها از همه جلو بزنیم،کما اینکه چنین  شده بودیم. اکنون دل ما برای آن اخبار تنگ شده و در ازای آن خبرهایی که دیگر نیست، خبر بیکاری دانشمندان جوان یا کوچ و سرخوردگی آنها، دل ما را به درد می‌آورد. اکنون و در اثر این رفتار ها،سرعت رشد علمی ایران که روزگاری بخاطر آن به دنیا فخر می‌فروختیم، کند و کم شتاب شده و از روزهای نوید بخش و غرور آفرین گذشته فاصله گرفته‌ایم. فاصله‌ای که منجر به تذکر چند باره رهبر انقلاب شد. حال اگر دولتمردان دلشان به حال فردای ایران می‌سوزد، دانشمندان را ناامید نکنند که آینده کشور از آن آنهاست. دیگر حرف از تحقیر ایران و ایرانی با حرف‌های زشتی مثل تخصص در قرمه سبزی و بزباش یا با وارد کردن مدیر و ... نزنند. دیگر ده‌ها پست و سمت را برای خود وابستگانشان حکم نزنند و اجازه بدهند اندکی –فقط اندکی – از تصمیمات کلان کشور،بدست جوان ترها گرفته شود.

جوانان منتظر  شغل آبرومندند
اوضاع اشتغال در سالی که رو به پایان است بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جمع زیادی از جوانان کشورمان بیکارند. به خصوص که در بین این خیل کثیر، تحصیل کرده‌ها سهم به سزایی را به خود اختصاص داده‌اند. گزارش‌های مراکز رسمی، همه و همه از تشدید این وضعیت خبر می‌دهد و کسی نیست که بتواند این حقیقت تلخ را انکار کند. حتی اگر کسی مثل رئیس‌جمهور هم بگوید برای یک میلیون و اندی جمعیت ایران شغل ایجاد کرده، کسی باور نمی‌کند و نمی‌پذیرد، حتی نزدیک‌ترین نزدیکان او! چون مردم با همه وجود بیکاری فرزندانشان را لمس می‌کنند و تبعات سوء آن را در همه حوزه‌ها، در افزایش بزهکاری‌ها در بالا رفتن سن ازدواج، در اعتیاد و هزار بلا و مشکل دیگر می‌بینند. این است که به آمار‌سازی‌هایی از آن دست که اشاره شد توجهی نمی‌کنند. افزون بر عدم ایجاد اشتغال در دولت یازدهم، افزوده شدن به جمعیت بیکار و بیکار شدن هر 5 دقیقه یک ایرانی، بلای خانمان سوز دیگری است که بدون کمترین تردید، حاصل عملکرد و سوء مدیریت دولتمردان دولت یازدهم است و معلوم نیست نزد مردم و نزد خدا چه جوابی برای آن دارند.

رکودی که گریبان کشور را گرفته، سبب نابودی زیرساخت‌های تولید و عقب‌ماندگی ایران در عرصه‌های مختلف شده است. عقب‌ماندگی‌هایی که گاه جبران آن به چند دهه زمان احتیاج دارد. علت پدید آمدن این رکود، برنامه ریزی غلط دولتمردانی بود که برای یک کشور بزرگ و پهناور و دارای میلیون‌ها جوان نخبه و میلیاردها ثروت آشکار و پنهان، نسخه انقباض مالی بستند تا با سختگیری و ریاضت اقتصادی، تورم را کاهش دهند! یعنی خون اقتصاد را منجمد کردن آن‌قدر که آن پیکر نیمه جان، رو به موت شد و در حالت احتضار قرار گرفت! اکنون نخستین ثمره سیاست غلط سی‌ماه گذشته دولت به بی‌رحمانه‌ترین شکل خود را نشان داده است و بیکاری به بدترین شکل ممکن گریبان جامعه را گرفته است. کاش دولتمردان سال آینده از این همه مصیبت و مشکل مردم عبرتی می‌گرفتند و برای گشایش کسب و کار و تولید قدمی برمی‌داشتند.کاش در اسفند سال 95 بتوانیم بنویسیم که مثلا فلان تعداد شغل ایجاد شد و آن قدر جوان مشغول به کار شدند.البته نه به آن صورت که رئیس‌جمهور محترم گفتند، بلکه واقعی!

واردات، بلای جان تولیدات
دولت در سال 94 به موازات تشدید رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی، برای آرام نگه داشتن جامعه و پاسخ به نیازهای واقعی و یا ساختگی و مصنوعی دست به واردات وسیع زد! هرچه واردات بیشتر می‌شد، بیکاری و ورشکستگی صنایع هم بیشتر می‌شد. بسیاری از صنایع، به طور کامل تعطیل شدند و کارگرانشان خانه نشین شدند، در حالی که جامعه به کالا و محصول تولیدی آنها نیاز داشت. این مدل آرام نگه داشتن بازار، همان مدل پیشرفت صوری بود که مورد اعتراض رهبر عزیز انقلاب هم قرار گرفت. اکنون می‌توان سخن حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی را به یاد آورد که با طعنه به دولت دهم گفته بود :«بله اشتغال ایجاد شد، اما برای کارگران چینی!» دقیقا همان وضعیت ادعایی با شیب بسیار تند و ویرانگر اکنون به‌وجود آمده و روزی نیست که خبر از واردات وسیع کالایی که توان داخلی برای تولید آن وجود داشته نشنویم. در آخرین روزهای سال جاری بود که شنیدیم دولت با واردات ریل راه آهن، صنایع فولاد را به مرز ورشکستگی برده است! در حالی‌که امکان تولید آن به سادگی در فولاد مبارکه وجود داشته است! یا همین چند روز قبل بود که اتحادیه صنایع کاشی و سرامیک از اعضا خود خواست به مدت دوماه هیچ تولید جدید انجام ندهند، چون انبارها مملو از کالای بدون مشتری است و هیچ بازاری برای آن وجود ندارد! درست در همین شرایط، شما می‌توانید در بازار لوازم  و مصالح خانگی، و انواع و اقسام سرامیک، موزائیک و چینی بهداشتی خارجی را ببینید! اکنون باید پرسید دولت در حال ایجاد اشتغال برای چه کسی است!؟

احیاء یک صنعت برای احیاء صدها صنعت
کاش دولتمردان ،به جای همه شعارها  هیاهوهایی که گوش فلک را کر کرده است، یک کار می‌کردند و آن اینکه صنعت ساختمان را احیاء می کردند. یا نه، کلا دست از سر ساختمان بر می‌داشتند و اجازه می‌دادند که مردم، به سلیقه و ذوق خودشان، شهرها و کوچه هایشان را آباد کنند. اکنون حدود سی ماه است صنعت ساختمان به خوابی سنگین رفته است و در نتیجه، میلیونها نفر، شغل خود را از دست داده‌اند و یا با تزلزل شغلی مواجه شده‌اند. صدها رشته شغلی همچون صنایع فولاد و رنگ و شیشه و بهداشتی و آشپزخانه و ... در اثر نابودی صنعت مسکن، به ورشکستگی و رکود کامل رسیده‌اند و کارگرانشان خانه‌نشین شده‌اند. هیچ کارشناس منصفی نیست که بتواند وجدانش را در نظر بگیرد و نقش مخرب وزارت مسکن و معرکه‌گردانان آن را  در این رخداد غم‌انگیز انکار کند. اکنون افرادی در حال نسخه پیچیدن برای مسکن ملی هستند که خود، جزء مهم‌ترین ذی‌نفعان این عرصه‌اند و با سیاست‌های خاص و مخرب خود، از یک سو امید مردم برای خانه‌دار شدن را ناامید کرده‌اند و از دیگر سو ضربه جبران‌ناپذیری به تولید ملی زده اند. در مقابل، این عده نفع خود را در سفته بازی و وام بانکی و ... می‌بینند و رسما وعده گرانی مسکن در سال آینده را می‌دهند! کاش دولت منفعت یک جمع کوچک رانت خوار و ناسازگار با منافع ملی را بر مصلحت یک ملت ترجیح نداده بود و مسکن مردم را وسیله سودجویی عده‌ای قرار نمی‌داد. و کاش لااقل برای سال بعد چنین نکند.

آنچه گفته شد، شمه‌ای از تلخی‌های سال 94 بود که قبلا گفته شده بود و گفتن آن از باب تذکر مجدد و نمایاندن دوباره مشکلات مردم بود. قطعا سال آینده این ایام، دولت سخت درگیر انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهد بود و بازخوانی این پرونده در آن روزها فایده‌ای ندارد. اما اکنون که فرصت هست بهتر است که به فکر مردم و مشکلات آنان باشند که اگر حتی هیچ‌چیز جز تکیه بر اریکه قدرت مهم نباشد راه آن، خدمت به مردم است و می‌توان کمبود و نقصان این موضوع مهم را آن قدر در جامعه و در بین سیاسیون پررنگ و تاثیرگذار دید که صدای نزدیک‌ترین حامیان رئیس‌جمهور را هم در آورده و باعث شده صراحتا اعلام کنند که روحانی با این کارنامه، انتخابات سال 96 را واگذار خواهد کرد. آیا برای آن روز هم شده، دولتمردان به خود خواهند آمد!؟

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 211 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 6:49

به گزارش پایگاه 598، مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین» اظهار کرد: امسال متاسفانه صادرات غیر نفتی ما بعد از دو دهه رشدِ مداوم، 17 درصد افت کرده که این به هیچ وجه برای اقتصاد کشور مناسب نیست.

وی افزود: البته تحریم‌ها و کاهش قیمت جهانی مواد خام روی این مسئله تاثیر گذاشته، اما دولت هم برنامه ای برای بخش تجارت خارجی ندارد و بازار بالقوه ای که در کشورهای همسایه وجود داشت را نیز از دست داده است. در سال های گذشته حدود 8 میلیارد دلار به کشور عراق صادرات داشتیم ولی غفلت دولت موجب شده که این رقم به زیر 5 میلیارد دلار برسد .

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: نتوانستیم در بازار کشورهای منطقه حضور مناسبی داشته باشیم، زیرا این دولت نه استراتژی صادراتی مناسبی دارد و نه ساختار صادراتی مناسبی را فراهم کرده است. همین مسئله باعث شده که ما در این بازارهای سازمان نیافته حاضر شویم و حتی متاسفانه بازار کشوری مانند افغانستان را هم از دست بدهیم. در حال حاضر در بازار کشورهای آفریقایی هم جایگاه خود را از دست داده‌ ایم.

اشتباه روحانی این بود که همه داشته هایش را روی برجام گذاشت

دانشمند با انتقاد از سیاستهای دولت یازدهم به نسیم آنلاین خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی تمام داشته هایش را روی برجام گذاشت. در حالی که برجام تنها بخشی از مشکلات اقتصادی را شامل می شد و ما به عنوان فعالان اقتصادی بارها به ایشان عرض کردیم که برجام تنها 30 درصد در مشکلات اقتصادی سهم دارد. 70 درصد مشکلات معیشتی مردم به دلیل مشکلات درونی و ساختاری اقتصاد کشور اتفاق افتاده است. این که بخواهیم به جامعه القا کنیم همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمهاست کار غلطی است که متاسفانه دولتمردان دست به چنین کاری زدند.

وی افزود: در دوران تحریمها در مواردی از اقتصاد که در ید دولت قرار داشت مشکل داشتیم و در باقی موارد اقتصادی مانند صادرات و واردات با مشکلات زیادی رو به رو نبودیم، چون در اختیار بخش خصوصی بود. ما باید برای صادرات به غیر از بازاریابی نیز بازار شناسی انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات به نسیم آنلاین توضیح داد: سازمان توسعه تجارت باید موارد فنی و تخصصی مانند بازارشناسی را انجام می داد که این کارها را انجام نداده است. تکلیف اقتصاد ما در خصوص دولتی بودن و خصوصی بودن هم مشخص نیست، بنابراین بخش خصوصی هم برای انجام چنین کارهایی پیشقدم نشده است.

145 هیات تجاری به ایران آمدند ولی قراردادی نبستیم!

دانشمند خاطرنشان کرد: 145 هیات تجاری به کشور آمد ولی هیچ اتفاقی نیفتاده و ما تنها با آنها پروتکل امضا کردیم. این پروتکل یا یادداشت تفاهمها اگر بخواهد تبدیل به قراردادی شود که سودی را به اقتصاد ایران برساند، بسیار زمان بر است.

وی با انتقاد از ادعای مثبت شدن تراز تجاری کشور در یازده ماه نخست 94 نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: اینکه می گویند تراز تجاری ما مثبت شده درست نیست، زیرا تراز تجاری ما با نفت همیشه مثبت بوده است. اما نکته مهم اینجاست که برخلاف ادعای مسئولان سازمان توسعه تجارت در یازده ماه نخست امسال تراز تجاری بدون نفت ما منفی است و تنها در سه یا چهار ماه اول سال تراز تجاری مثبت شده است.

مثبت شدن تراز تجاری در شرایط رکود ارزشی ندارد

دبیرکل خانه اقتصاد یران تصریح کرد: مثبت شدن تراز تجاری در شرایط رکود ارزشی ندارد زیرا ما باید در شرایط رونق تراز تجاری مثبتی داشته باشیم. وقتی کارخانجات ما کار نکرده اند، تولیدی انجام نشده و کارگران ما بیکار شده اند مثبت شدن تراز تجاری ما ارزشی ندارد. صادرات ما هم بیشتر شامل کالاهای در انبار مانده بوده است که مواد اولیه قبلا وارد شده است.

دانشمند گفت: دولتمردان اگر می توانند در شرایط رونق اقتصادی تراز تجاری ما را مثبت کنند. کم شدن واردات اتفاق مناسبی نیست. ما باید مواد اولیه وارد کنیم تا بتوانیم کالای با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم.

رشد کل صادرات ما به گسترش خام فروشی است

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: پیشی گرفتن صادرات ما از وارداتمان به دلیل رشد خام فروشی بوده است و خام فروشی که هنر نیست. تولید ما بسیار ضعیف شده و ما تنها توانسته ایم برخی از کالاهای در انبار مانده خود را صادر کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به ابهامات در خصوص لغو تحریم سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی گفت: هنوز هیچ تحریمی را برنداشتند و بهتر است دولتمردان با مردم در این خصوص شوخی نکنند. برای برقراری سوئیفت پروسه بسیار طولانی باید طی شود اول توافق می شود تا سوئیفت برقرار شود. سپس اداره مرکزی بانکها سوئیفت را برقرار می کنند. بعد بخشهای دیگر بانکها زمینه اتصال به سوئیفت را میسر می کنند. اما فعلا برخی از این مراحل انجام نشده است.

اتصال چهار شعبه خارج از کشور بانکهای ما به سوئیفت افتخار ندارد

دانشمند با انتقاد از اظهارات مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه درباره سوئیفت نیز به نسیم آنلاین تصریح کرد: جالب اینجاست که دیروز آقای بعیدی نژاد با افتخار از اتصال تنها چهار شعبه خارج از کشورِ ما به سوئیفت سخن به میان می‌آورند. در حالی که اینها شعبات بانکهای ایران در خارج از کشور هستند که برخی از آنها قبل اجرای برجام هم به سوئیفت متتصل بودند. آیا باید به اتصال بانک تجارت تاجیکستان به سوئیفت افتخار کنیم؟

وی افزود: در داخل کشور هنوز نرم افزار مربوطه به دست ما نرسیده البته قصد ندارم بگویم هیچ کاری در زمینه سویئفت انجام نشده ولی تا اتصال به سوئیفت به شرایط قبل از دوران تحریمها بازگردد نیاز به صرف زمان و هزینه است. بانکهای اروپایی از همکاری با ما می ترسند زیر ا ممکن است بانکهای آمریکایی آنها را جریمه کنند. خود بانکهای آمریکایی هم مجوز همکاری با ما را ندارند.

حتی بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با ما همکاری نمی‌کنند

دبیرکل خانه اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: بانکهای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با ما همکاری نمی کنند، زیرا آمریکا به آنها گفته تا اطلاع ثانوی حق همکاری با ایران را ندارید. در نهایت می توان گفت با گذشت دو ماه از اجرای برجام اتفاقی در حوزه بانکی نیفتاده و بر خلاف چیزی که مسئولان می گویند ما نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم . هنوز هیچ کارگزاری با بانکهای ایرانی همکاری نمی کند.

دانشمند گفت: در دوران تحریمها هم برخی از اتصالات به سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی وجود داشت مثلا بانک سپه ایران به شعبه این بانک در رم ایتالیا متصل شده بود، یا بانک ملی تهران با بانک ملی مسقط ارتباطاتی داشت. در حال حاضر هنوز به دلیل عدم وجود کارگزاری نمی توانیم با بانکهای اروپایی مستقیما همکاری کنیم زیرا هنوز قرارداد کارگزاری بین بانکهای ما و بانکهای اروپایی امضا نشده است.

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 211 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 6:49

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، با توجه به افزایش دید و بازدیدها در نوروز، سه اولویت مصرف خوراکی های نوروزانه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، دکتر حسین رستگار، اظهارداشت: توصیه می شود از تمامی مواد غذایی نوروزانه در حد متعادل برای کسب انواع ویتامین ها، عناصر مفید، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مفید مصرف گردد ولیکن در این میان میوه ها با توجه به میزان ویتامین های مختلف و مواد آنتی اکسیدان و ارتقاء دهنده سلامت در رتبه اول قرار می گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود قندهای ساده در افراد دیابتی یا مستعد به دیابت مصرف زیاد میوه جات می تواند باعث افزایش قندخون شوند که در این افراد مصرف متعادل میوه ها (بویژه میوه های شدیداً شیرین مثل موز، هندوانه) توصیه می شود.

رستگار اظهار داشت: در اولویت دوم آجیل و تنقلات قرار دارد زیرا مصرف زیاد آنها در کنار فواید مفید آنها با مصرف زیاد می تواند سیستم گوارش بویژه کبد را تحت فشار قرار داد و بر اساس طب سنتی مزاج فرد را دگرگون و متلاطم نماید.

وی ادامه داد: در رتبه سوم مصرف شیرینی جات قرار دارد که خوردن زیاد آنها باعث افزایش قند و چربی خون بویژه شیرینی های تهیه شده با شکر زیاد و روغن های با اسیدهای چرب اشباع بالا و اسید چرب ترانس به خصوص روغن های جامد می شود که برای افراد دیابتی و بیماران قلبی و عروقی مضر می باشد.

رستگار گفت: بطور کلی در صورت مصرف مواد غذایی نوروزانه بهتر است از اولویت میوه ها و سپس آجیل و تنقلات و در مرحله آخر شیرینی خورده شود و مصرف این سه اولویت نیز باید متعادل و بر اساس بیماری های مصرف کننده تنظیم گردد تا شاهد عود بیماری در ایام نوروز نباشیم.

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 208 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 6:49

سید محمد غرضی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت در سال ۱۳۹۴ گفت:اگر بخواهم نمره‌ای به عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته بدهم، آن نمره قطعا زیر ۱۰خواهد بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سید محمد غرضی وزیر اسبق ارتباطات و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت در سال 1394 گفت: عملکرد اقتصادی دولت در راستای عملکرد اقتصادی دولت‌های گذشته است و من دولت را به بدنه می‌شناسم.

وی افزود: بدنه هزینه ایجاد می‌کند و درآمد هم کسب نمی‌کند و رأس را که دولت‌ باشد مامور جمع آوری پول برای هزینه‌های خود می‌کند.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه تا این روش‌ها عوض نشود شرایط دولت‌ها تغییر نمی‌کند اظهار داشت: هزینه‌های دولت یازدهم بیشتر از دولت‌های قبل شده و مسئولیت‌های وسیع‌تری را بر عهده گرفته است.

غرضی با اشاره به قطع یارانه تعداد زیادی از شهروندان عنوان کرد: دولت اگر می‌خواهد هزینه‌های خودش را کم کند، همه‌ی این کم کردن هزینه‌ها باید در یک راستا باشد نه اینکه بخشی را کم کند و به بخش دیگری اضافه کند. کارهایی مثل همین قطع کردن یارانه برخی از هموطنان موجب از بین رفتن وجهه دولت در جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هزینه‌هایی جاری خود را کم کند اظهار داشت: اگر بخواهم نمره‌ای به عملکرد اقتصادی دولت در سال 94 بدهم، آن نمره قطعا زیر 10خواهد بود.

وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به امیدواری دولت برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده گفت: به فرض اینکه دولت بتواند در سال آینده درآمد‌های بیشتری هم داشته باشد ولی در مقابل این درآمدها، طلبکاران خفته بسیاری دارد که اجازه نمی‌دهد دولت خیلی موفق باشد.

غرضی با بیان اینکه شاید دولت بتواند در سیستم داخلی خودش به توفیقاتی دست پیدا کند اما در جامعه اثر آنچنانی را شاهد نخواهیم بود عنوان کرد: اظهارات روز گذشته معاون اول ریاست جمهوری هم در همین خصوص بود که آقای جهانگیری گفت مردم انتظار ارزانی را نداشته باشند.

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 201 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:19

مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: اکنون در محورهای هراز و فیروزکوه بارش شدید برف و کولاک وجود دارد و دستگاه‌های امدادرسان شهرستان دماوند برای مقابله با حوادث احتمالی در حالت آماده‌‌باش قرار دارند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، از صبح امروز بارش شدید برف و باران در واپسین روزهای آخر سال در اقصی نقاط شهرستان دماوند آغاز شده است و تاکنون نیز ادامه دارد.

بارش شدید برف و باران در حالی است که درختان در بعضی از نقاط شهرستان دماوند شکوفه کردند و با بارش برف این درختان سفیدپوش شدند که احتمال سرمازندگی آنها نیز وجود دارد.

با توجه به بارش شدید برف و کولاک در محورهای هراز و فیروزکوه کلیه نیروهای امدادی، انتظامی و خدماتی شهرستان دماوند در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند تا در صورت بروز حوادث خدمات‌رسانی کنند.

*ترافیک روان در جاده‌های استان تهران/ محور هراز نیمه‌سنگین است

مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با اشاره با بارش برف و باران در محورهای شرق این استان اظهار کرد: تمام‌ محورها و راه‌ها باز است و مشکلی وجود ندارد.

ذکریا صفرزاده با بیان اینکه تردد در محورهای استان تهران روان است، افزود: تنها در محور هراز به صورت مقطعی شاهد ترافیک نیمه‌سنگین هستیم.

*ترافیک نیمه‌سنگین در محور فیروزکوه

فرمانده پلیس‌راه دماوند- فیروزکوه نیز دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در خصوص وضع ترافیکی در محور فیروزکوه اظهار کرد: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی، اکنون ترافیک به سمت جاده‌های منتهی به پایتخت و استان مازندران نیمه‌سنگین است.

علی نیک‌روش افزود: در محور فیروزکوه شاهد بارش شدید برف و کولاک به همراه مه‌گرفتگی هستیم که لازم است تا رانندگان صبر و حوصله پیشه کنند و فاصله طولی خود را خودروی جلویی را رعایت و از سبقت و سرعت غیرمجاز خوددداری کنند.

وی تصریح کرد: محدودیت تردد انواع تریلر و کامیون از امروز در محور فیروزکوه اعمال شده و تا هشت فروردین‌ماه سال جدید ادامه خواهد داشت.

فرمانده پلیس‌راه دماوند- فیروزکوه ادامه داد: نیروهای گشت پلیس راه در طول این محور حضور دارند و تردد خودروها و مسافران را کنترل می‌کنند؛ همچنین لازم است تا رانندگان برای آغاز سفر خود زنجیرچرخ نیز به همراه داشته باشند.


خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 214 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:19

راهداری نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفر، شماره‌های تلفن مورد نیاز مسافران و گردشگران را برای تعطیلات نوروز ۹۵ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در طرح تعطیلات نوروز 95 حدود 18 میلیون نیروی انسانی از دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی مشارکت دارند که شماره تلفن‌های ارتباط با این دستگاه‌ها به منظور پیگیری مشکلات، شکایت‌ها و دریافت خدمات به این شرح اعلام شده است:
سامانه جامع اطلاعات گردشگری و پاسخگویی به شکایات09629
سامانه اطلاع‌رسانی راه‌های کشور141 / پیامک 3000143
حوادث، تصادف، سرقت (ناجا)110
مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک (ناجا)120
رسیدگی به شکایات مردمی (ناجا)197
اورژانس115
امدادخودرو کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی4623-021/ 09629
اعلام شکایت از گران‌فروشی124
امداد خودرو سایپا096550
امداد خودرو ایران‌خودرو096440
امداد و نجات جاده‌ای112/پیامک 3000112
سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن514/پیامک 3000030
آخرین وضعیت آب و هوا134
مرکز اطلاعات پروازهای فرودگاه مهرآباد199/پیامک 3000199 
مرکز اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی(ره)09633
سامانه ارتباط مردمی سازمان حفاظت محیط زیست1540
سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی جاذبه‌های گردشگری7070

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 202 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:19

به گزارش پایگاه 598، مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفتگو با «نسیم آنلاین» اظهار کرد: امسال متاسفانه صادرات غیر نفتی ما بعد از دو دهه رشدِ مداوم، 17 درصد افت کرده که این به هیچ وجه برای اقتصاد کشور مناسب نیست.

وی افزود: البته تحریم‌ها و کاهش قیمت جهانی مواد خام روی این مسئله تاثیر گذاشته، اما دولت هم برنامه ای برای بخش تجارت خارجی ندارد و بازار بالقوه ای که در کشورهای همسایه وجود داشت را نیز از دست داده است. در سال های گذشته حدود 8 میلیارد دلار به کشور عراق صادرات داشتیم ولی غفلت دولت موجب شده که این رقم به زیر 5 میلیارد دلار برسد .

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: نتوانستیم در بازار کشورهای منطقه حضور مناسبی داشته باشیم، زیرا این دولت نه استراتژی صادراتی مناسبی دارد و نه ساختار صادراتی مناسبی را فراهم کرده است. همین مسئله باعث شده که ما در این بازارهای سازمان نیافته حاضر شویم و حتی متاسفانه بازار کشوری مانند افغانستان را هم از دست بدهیم. در حال حاضر در بازار کشورهای آفریقایی هم جایگاه خود را از دست داده‌ ایم.

اشتباه روحانی این بود که همه داشته هایش را روی برجام گذاشت

دانشمند با انتقاد از سیاستهای دولت یازدهم به نسیم آنلاین خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی تمام داشته هایش را روی برجام گذاشت. در حالی که برجام تنها بخشی از مشکلات اقتصادی را شامل می شد و ما به عنوان فعالان اقتصادی بارها به ایشان عرض کردیم که برجام تنها 30 درصد در مشکلات اقتصادی سهم دارد. 70 درصد مشکلات معیشتی مردم به دلیل مشکلات درونی و ساختاری اقتصاد کشور اتفاق افتاده است. این که بخواهیم به جامعه القا کنیم همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمهاست کار غلطی است که متاسفانه دولتمردان دست به چنین کاری زدند.

وی افزود: در دوران تحریمها در مواردی از اقتصاد که در ید دولت قرار داشت مشکل داشتیم و در باقی موارد اقتصادی مانند صادرات و واردات با مشکلات زیادی رو به رو نبودیم، چون در اختیار بخش خصوصی بود. ما باید برای صادرات به غیر از بازاریابی نیز بازار شناسی انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات به نسیم آنلاین توضیح داد: سازمان توسعه تجارت باید موارد فنی و تخصصی مانند بازارشناسی را انجام می داد که این کارها را انجام نداده است. تکلیف اقتصاد ما در خصوص دولتی بودن و خصوصی بودن هم مشخص نیست، بنابراین بخش خصوصی هم برای انجام چنین کارهایی پیشقدم نشده است.

145 هیات تجاری به ایران آمدند ولی قراردادی نبستیم!

دانشمند خاطرنشان کرد: 145 هیات تجاری به کشور آمد ولی هیچ اتفاقی نیفتاده و ما تنها با آنها پروتکل امضا کردیم. این پروتکل یا یادداشت تفاهمها اگر بخواهد تبدیل به قراردادی شود که سودی را به اقتصاد ایران برساند، بسیار زمان بر است.

وی با انتقاد از ادعای مثبت شدن تراز تجاری کشور در یازده ماه نخست 94 نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: اینکه می گویند تراز تجاری ما مثبت شده درست نیست، زیرا تراز تجاری ما با نفت همیشه مثبت بوده است. اما نکته مهم اینجاست که برخلاف ادعای مسئولان سازمان توسعه تجارت در یازده ماه نخست امسال تراز تجاری بدون نفت ما منفی است و تنها در سه یا چهار ماه اول سال تراز تجاری مثبت شده است.

مثبت شدن تراز تجاری در شرایط رکود ارزشی ندارد

دبیرکل خانه اقتصاد یران تصریح کرد: مثبت شدن تراز تجاری در شرایط رکود ارزشی ندارد زیرا ما باید در شرایط رونق تراز تجاری مثبتی داشته باشیم. وقتی کارخانجات ما کار نکرده اند، تولیدی انجام نشده و کارگران ما بیکار شده اند مثبت شدن تراز تجاری ما ارزشی ندارد. صادرات ما هم بیشتر شامل کالاهای در انبار مانده بوده است که مواد اولیه قبلا وارد شده است.

دانشمند گفت: دولتمردان اگر می توانند در شرایط رونق اقتصادی تراز تجاری ما را مثبت کنند. کم شدن واردات اتفاق مناسبی نیست. ما باید مواد اولیه وارد کنیم تا بتوانیم کالای با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم.

رشد کل صادرات ما به گسترش خام فروشی است

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: پیشی گرفتن صادرات ما از وارداتمان به دلیل رشد خام فروشی بوده است و خام فروشی که هنر نیست. تولید ما بسیار ضعیف شده و ما تنها توانسته ایم برخی از کالاهای در انبار مانده خود را صادر کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به ابهامات در خصوص لغو تحریم سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی گفت: هنوز هیچ تحریمی را برنداشتند و بهتر است دولتمردان با مردم در این خصوص شوخی نکنند. برای برقراری سوئیفت پروسه بسیار طولانی باید طی شود اول توافق می شود تا سوئیفت برقرار شود. سپس اداره مرکزی بانکها سوئیفت را برقرار می کنند. بعد بخشهای دیگر بانکها زمینه اتصال به سوئیفت را میسر می کنند. اما فعلا برخی از این مراحل انجام نشده است.

اتصال چهار شعبه خارج از کشور بانکهای ما به سوئیفت افتخار ندارد

دانشمند با انتقاد از اظهارات مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه درباره سوئیفت نیز به نسیم آنلاین تصریح کرد: جالب اینجاست که دیروز آقای بعیدی نژاد با افتخار از اتصال تنها چهار شعبه خارج از کشورِ ما به سوئیفت سخن به میان می‌آورند. در حالی که اینها شعبات بانکهای ایران در خارج از کشور هستند که برخی از آنها قبل اجرای برجام هم به سوئیفت متتصل بودند. آیا باید به اتصال بانک تجارت تاجیکستان به سوئیفت افتخار کنیم؟

وی افزود: در داخل کشور هنوز نرم افزار مربوطه به دست ما نرسیده البته قصد ندارم بگویم هیچ کاری در زمینه سویئفت انجام نشده ولی تا اتصال به سوئیفت به شرایط قبل از دوران تحریمها بازگردد نیاز به صرف زمان و هزینه است. بانکهای اروپایی از همکاری با ما می ترسند زیر ا ممکن است بانکهای آمریکایی آنها را جریمه کنند. خود بانکهای آمریکایی هم مجوز همکاری با ما را ندارند.

حتی بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با ما همکاری نمی‌کنند

دبیرکل خانه اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: بانکهای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با ما همکاری نمی کنند، زیرا آمریکا به آنها گفته تا اطلاع ثانوی حق همکاری با ایران را ندارید. در نهایت می توان گفت با گذشت دو ماه از اجرای برجام اتفاقی در حوزه بانکی نیفتاده و بر خلاف چیزی که مسئولان می گویند ما نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم . هنوز هیچ کارگزاری با بانکهای ایرانی همکاری نمی کند.

دانشمند گفت: در دوران تحریمها هم برخی از اتصالات به سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی وجود داشت مثلا بانک سپه ایران به شعبه این بانک در رم ایتالیا متصل شده بود، یا بانک ملی تهران با بانک ملی مسقط ارتباطاتی داشت. در حال حاضر هنوز به دلیل عدم وجود کارگزاری نمی توانیم با بانکهای اروپایی مستقیما همکاری کنیم زیرا هنوز قرارداد کارگزاری بین بانکهای ما و بانکهای اروپایی امضا نشده است.

 

خبرهای 598 ای...
ما را در سایت خبرهای 598 ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار 598 بازدید : 210 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 18:51